Prezentace postavy umělce v příručkách dějin umění
Současná kritika dějin umění často upozorňuje na dějiny géniů, které upřednostňují tragické příběhy slavných umělců skládající dohromady obraz samotného umění. Fakt, že tudy cesta nevede je zřejmá již mnohým. V této závěrečné univerzitní práci jsem se však rozhodla podívat se na tento fenomén ještě trochu jinou perspektivou, znovu zdůraznit tuto slepou cestu vypravování o výtvarné tvorbě a letmo nastínit odlišné směřování, které jsem naplno rozvinula následně ve své diplomové práci.

Se zapojením znalostí z pedagogiky, sociologie a psychologie je zde rozebírána otázka, zda je postava umělce, jak jej v současnosti prezentujeme, spíše sociální rolí nebo archetypem. S tím souvisí charakter studenta střední školy, který se tou dobou nachází v obdodí adolescence. Následná analýza studijních materiálů pro výuku dějin umění na českém trhu pak poukazuje na absenci vyhovujících materiálů, o které by se mohli vyučující opřít. Na stranu druhou, jak je v práci vysvětleno, všeobecné vzdělávací programy českého školství nedefinují konkrétní podobu tohoto předmětu, a tak je jeho forma závislá na jednotlivých školách.
Anotace | Cílem práce bylo představit vliv postavy umělce na adolescenty, žáky středních škol. Mytizovaný archetyp umělce, jaký je představován ve většině příruček dějin umění, může mít vliv na sebereflexi dětí v tomto období vývoje. Práce se tedy zabývá otázkou obsahu výuky dějin umění, které jsou příliš často zaměřené právě na postavy umělců.
Myšlenková síť | Odkaz
Odkaz | Závěrečnou práci najdete na tomto odkazu.
"Dějiny umění by měly být studnicí inspirace a pojítek, nikoliv pouze dat a jmen. Než je člověk schopen řádně tvořit, je potřeba se nejdříve naučit pozorovat. (...) Pro žáky je tedy mnohem užitečnější nehledět na umělce a poznatky o jejich životě zvenčí, ale naučit se dívat jejich očima. Cílem dějin umění by tedy mělo být představovat posluchačům způsoby, jakými umělci nahlíželi a nahlížejí na svět spíše, než jak svět nahlíží na ně." - Marcela Sedláčková, Prezentace umělce v příručkách dějin umění, Závěrečná práce, FF MU, Ústav pedagogických věd, Brno 2021, s. 26.
Na tuto práci pak navazuje má diplomová práce Jak vyprávět dějiny umění. Zde již nebyl pod drobnohledem pouze umělec-tvůrce, ale samotný pojem „umění“.