Jak vyprávět dějiny umění
Zatímco v 80. letech měla světoznámá kniha Hanse Beltinga Konec dějin umění? v názvu otazník, její vydání z 90. let již toto interpunkční znaménko vynechalo. Jádrem této knihy je důraz na antropologickou perspektivu, kterou by se měl obor dějin umění vydat. Dnes můžeme říci, že již před lety si byl Belting (spolu s dalšími) vědom problematiky modernismu a (oborové) terminologie dějin umění. Popisuje stav této vědy i obecně uměleckého světa a jak sám píše, co bylo před tím otázkou se stalo pro něj již jistým.

Čtenářům také představuje koncept třetích dějin umění. Stejně jako několik dalších historiků, kritiků či umělců se snaží najít novou metodu výzkumu, analýzy a obecně práce s uměleckými díly. Tento výzkum a získaná data je však potřeba předávat dál, prezentovat, ukazovat a zapojovat do kontextu, díky čemuž se můžeme rozvíjet, obohacovat a posouvat dál. A o tom pojednává má diplomová práce Jak vyprávět dějiny umění.
Má práce nemá v názvu otazník, protože mým cílem byla snaha najít novou metodu vyprávění a vyhnout se pouze shromažďování polemických esejů na toto téma a zhodnocení současné situace. V jakém (špatném) stavu je dnes umělecký svět, si jsme všichni vědomi. Jinak řečeno, nechtěla jsem vytvořit práci archivního charakteru, ale spíše nadhodit svůj nový pohled na věc. I tak je text tvořen z velké části odkazy na literaturu a to z toho důvodu, abych zdůraznila (a obhájila), že se tímto směrem vydávali i další odborníci. Spojila jsem tak jejich postřehy se svými a přednesla metodu vyprávění o umění založenou nikterak na kráse, mocenské historii, genderu či jiné neobjektivní kategorii, ale na tvorbě.

Anotace | Hlavním tématem této práce je hledání nové metody vyprávění dějin umění, které jsou jako předmět na středních a vysokých uměleckých školách značně opožděné oproti vědeckému výzkumu. Současné dějiny umění se rovněž potýkají s kritikou exkluzivity a eurocentrismu, kterou tato nová metoda zohledňuje důrazem na (latinské) ars jako tvorbu. Obsah práce se skládá z kritické analýzy části umělecko-historické terminologie, vysvětlení nových pojmů, představení nové metody, zhodnocení současného směřování vědeckého oboru (dějin) umění a navrhnutí výukové pomůcky pro onu novou metodu vyprávění.
Myšlenková síť | Odkaz
Obsah | Úvod – Slovo umění – Artefakty – Hodnoty (Umělecké vynálezy – Estetické vynálezy – Komunikace) – Tvorba – Jak vyprávět dějiny umění – Výzkum umění(m) – Komplexní třetí dějiny umění – Výukové retikulum – Závěr
V první části textu jsem kromě analýzy (části) dosavadní terminologie přinesla také vlastní novotvar (manufakt). Dále jsem se zaměřila na hodnoty (v) umění, přičemž jsem navazovala na Georga Kublera, Ladislava Kesnera a Tomáše Kulku. Věnovala jsem pozornost i uměleckému výzkumu, ose vysokého uměleckého školství, spojila komplexismus a třetí dějiny umění a navrhla nástroj pro ono nové vyprávění. Přestože se může jednat o nesourodou koláž námětů, vše spolu souvisí a v textu plynule navazuje.
Odkaz | Diplomová práce je dostupná na tomto odkaze.
Můj výzkum bude nadále navazovat na tuto práci, která bude rovněž zpracována do zkrácené (i popularizační) verze. Prozatím je práce přistupná pro čtení na portálu Theses nebo na odkazu v předchozím odstavci.