Umění jako šamanismus

Recenze knihy: Jan Dungel, Biologie umění, Praha 2020.

V únoru letošního roku vyšla nová kniha od českého přírodovědce a ilustrátora Jana Dungela známého svými cestopisy, a především ilustracemi fauny. Mimo jiné se spolupodílel na knize Atlas ptáků České a Slovenské republiky, která byla roku 2002 nominována na cenu Magnesia Litera v kategorii populárně-naučných knih. Dungelova samostatná práce, kniha Biologie umění, předkládá ambiciózní otázky o původu umění a jeho spojitosti s evolučním vývojem Homo sapiens. Čtenáře láká rovněž svým bohatým obrazovým doprovodem složeným z ilustrací autora, fotografií z výprav do pralesů Venezuely a také reprodukcí uměleckých děl.

Přestože cílem knihy je představit propojení biologie a umění, stává se její páteří především popis dějin rodu Homo. Obsáhlý výklad biologického vývoje člověka není na škodu, nicméně onomu propojení evoluce člověka a evoluce kultury není věnována dostatečná pozornost. V případě, že se autor této problematice věnuje, užívá velmi často pouze formu vlastních úvah. Rovněž poslední větou v Úvodu označuje celý text knihy jako úvahy.

Jelikož je kniha určena širšímu publiku, užil autor jazyka populárně-naučného. Nenalezneme zde poznámky pod čarou, na odkazy na vědecké výzkumy a literaturu narazíme při četbě souvislého textu. Seznam použité literatury se nachází až na konci knihy. Pro větší přehlednost by však bylo příhodné zvolit soupis užitých zdrojů na konci každé z kapitol.

Celá kniha je pojata jako vyprávění o vývoji člověka a kultury. Dungel nepostupuje nikterak systematicky – od popisu své návštěvy pralesa přes teorii C. G. Junga se dostává až ke Kristu a náboženství. Často čteme o autorových nikterak nepodložených domněnkách a pocitech, jedná se spíše o soupis vlastních myšlenek na konkrétní téma. Nicméně tato nesystematičnost nemusí být nutně na překážku. Autorovo střídání vyprávění a výkladu drží čtenářovu pozornost a nabízí mu novou syntézu vědomostí a odlišné úhly pohledu. Za problematické však považuji užívání zkratky B. P. (Before Present) bez jejího vysvětlení, přestože se jedná o knihu určenou široké veřejnosti. To se týká také dalších užitých slov jako fylogeneze a ontogeneze – přírodovědné pojmy tu nejsou vysvětleny stejnou měrou jako ty z oborů humanitních.

Za velkou mezeru pokládám absenci alespoň minimálního zmínění tématiky bio artu či genetického umění. Přestože toto umění není předmětem Dungelova studia, úzce se týká propojení biologie a umění. Rovněž považuji za nedostatek absenci bližšího obeznámení čtenáře se studiemi historiků umění a neurologů, kteří se věnují biologickým prapočátkům vnímání uměleckých děl. Již roku 1957 vyšla esej rusko-francouzského uměleckého kritika Wladimira Weidlé stejného názvu Biologie de l’art, nebyla zde ale ani zmíněna.

Přínosem Dungelovy Biologie umění je však snaha poukázat na odlišné úrovně vědomí a náležitosti, které ovlivňují vnímání nejen našeho bezprostředního okolí, ale rovněž abstraktních pojmů jako např. . Oproti klasickému výkladu pravěkého umění, Dungel zdůrazňuje rituálnost uměleckého aktu. Nevyřčené heslo umění jako šamanismus se nese celou knihou, stejně tak snaha připomenout důležitost a nezbytnost tzv. magického myšlení.

Pozorného čtenáře může napadnout, že by možná bylo příhodnější knihu pojmenovat Biologie a umění. Název knihy bez užití spojky je však správný. Dungel několikrát v knize zdůrazňuje, že dle jeho názoru Naturu a Kulturu nelze odlišovat; zmiňuje výzkumy vědců poukazující na možnost vzniku tance až díky vzpřímené chůzi člověka; umění přirovnává k rituálu a umělce k šamanům; všímá si biologických prapočátků vnímání krásy. Kdyby se autor těmto problémům věnoval více podrobněji, naplnila by kniha svůj nemalý potenciál.